© Copyright Tomáš Bederka 2020, Všechna práva vyhrazena.
Recent Posts
V tomhle článku bych chtěl popsat a ukázat vše, co o mém Fordu vlastně vím. Chci rozepsat nějaké informace, tipy, triky a obecně vás seznámit s tím, co je tenhle Ford zač a proč je pro mě tak jedinečný. Dokonce si budete moci prohlídnout originální katalog Fordu z roku 1981!
Rok 1981 nebyl úplně výjimečným rokem v historii lidstva. Nestalo se toho zas tak mnoho, ale kromě toho, že vzniknul můj Ford F-250, tak si odbyl premiéru legendární film Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy a také spatřil světlo světa první DeLorean DMC-12 z nesmrtelného filmu Návrat do budoucnosti.
Abych to trochu uvedl na pravou míru, tak můj Ford F-250 nebyl vyroben v roce 1981, byl dokončen přesně 12/12/1980, ale je to modelový rok 1981 a proto se tento rok uvádí i v názvu. Nebo alespoň já ho uvádím.
Výroba tohoto konkrétního kousku začala objednávkou v městě Longview ve státě Washington, která přišla do Fordu přesně 8/10/1980 . Do výroby v San Jose se dostal ale až o 2 měsíce později a to 10/12/1980 a dokončený byl o 2 dny později. K prvnímu majiteli se tak dostal pár dní po novém roce a to 10/1/1981. Řekl bych, že to byl hezký start do nového roku.
Všechny tyhle informace vím díky tomu, že jsem náhodou našel na internetu stránku MartiAuto.com, což je rodinná firma Kevina a Shelli Marti z Arizony. Kevin Marti vlastní obchod s náhradními díly na Fordy a před lety dostal jako jediný v USA možnost koupit veškeré produkční listy Fordu, Lincolnu a Mercury (vše patří pod hlavičku Ford) a to od roku 1966 až do roku 2017. Díky tomu jako jediný na světě vám dokáže říct úplně všechno o vašem autě zmíněných značek podle VIN kódu. Díky tomu vím, s jakou výbavou můj Ford vyjel z linky a co ho činilo jedinečným.
Když to vemu od toho nejvyjímečnějšího čísla, tak celkově bylo vyrobeno pouze 27 kusů s touto barevnou kombinací a výbavou a můžu se jenom domnívat, kolik z těch 27 kusů se v tak nějak původním stavu dožilo dnešních dnů, pokud se dožily dneška vůbec. Přeci jen je to 40 let a američani nejsou proslulí zrovna tím, že by auta nechávali v původním stavu a nebo že by o ně pečlivě pečovali. Celkově bylo vyrobeno nějakých cca 12 000 kusů modelů Ford F-250 1981, což není nic zvláštního, když modelová řada F je nejprodávanějším autem v americe už pěknou řádku let.
Moje F-250 je osazená 8 válcovým motorem s označením 351m o obsahu 5.8 litrů a výkonu 136 koní. O přenos síly se stará 3 rychlostní automatická převodovka C6. „Ty vole, dvoutunová amerika se 6 litrem pod kapotou, to bude žrát jako kráva ne?“ – Tohle slýchám tak často, že kdybych za to pokaždé dostal korunu, mohl sem mít tohle auto zadarmo. Žere a nežere. Podle příručky žere tenhle Ford 17 litrů na 100 km. Po těch letech už to bude hádám kolem 20 litrů na 100 km, což je docela fajn, oproti našemu Thunderbirdu, který si bez přehánění vezme skoro 40 litrů na 100 km. Spotřeba to není zas tak hrozná, protože tenhle tank má dvě nádrže o celkovém objemu 150 litrů, takže moje výlety nebudou jen od pumpy k pumpě. Jinak tahle auta nebyla dělaná na rychlost, ale na sílu a proto, kdybych chtěl, tak bych mohl na korbu naložit skoro 2 tuny, což při váze auta 2 tuny z toho dělá už malý náklaďák.
Tahle F-250 byla v poměrně dobré výbavě. Měla několik balíčků výbavy, tzv packages. Konkrétně se jednalo o balíčky Camper Special a Ranger package. Celkově tam v příplatkové výbavě byla spousta věcí, zde je takový krátký výčet z VIN kódu:
Your vehicle was equipped with the following features:
Pokud by vás zajímalo, co jaký balíček obsahuje, můžete se podívat do originálního prospektu z roku 1981, který jste mohli tenkrát najít u každého dealera Fordu v USA. Já už jsem si samozřejmě veškeré info z katalogu zjistil, ale vás nechám si to projít, abyste se pokochali i vy a přivoněli k té nostalgii z 80. let.
Samozřejmě, jak lze u 40. letého auta čekat, není ve stejném stavu, jako když sjelo v roce 1980 z výrobní linky. Na první pohled si lze všimnout kosmetických nedostatků, jako je promáčklá kapota, sem tam nějaký ďolíček a poškozený tail gate, tedy dveře na korbě, prasklé přední okno a rez na korbě. Naštěstí to nejsou zásadní věci, které by nějak stěžovaly plánovanou renovaci. Důležité je, že auto není prorezlé na důležitých místech a když to vemu kolem a kolem, kromě povrchové rzi, kterou lze snadno odstranit, tak je kastle naprosto zdravá, což je super a vše to zjednoduší. Na předku si můžete všimnou i lehké patiny na laku, kterou ještě nevím jestli nechám, nebo ji přelakuju.
Co se týče motorické stránky, tak tam byl od samého počátku problém karburátor. Motor byl obecně viditelně celkem zanedbaný, protože na něm byla spousta bordelu a jak jsem psal v minulém článku, nechali to dojít tak daleko, až přestala těsnit palivová pumpička na karburátoru a do motorového prostoru stříkal benzín. Pokud jste přidali prudce plyn, měl benzín tendenci vystříknout dost silně a mohl by se tak dostat do rozdělovače, což by okamžitě způsobilo požár. Proto jsem musel objednat z RockAuto.com těsnící sadu na karburátor – stále je tam základní 2 komorový karburátor Motorcraft 2150 – a přetěsnit palivovou pumpičku. Přetěsnit pumpičku znamenalo uvolnit 4 šroubky, prohodit těsnění a pružinku a vrátit to zpět. Akce na pár minut a udělalo to spoustu parády a člověk si to udělá sám v garáži.
Dalším dost zásadním technickým problémem byly zadní bubnové brzdy. Ty konkrétně nebrzdily téměř vůbec a motor je svou sílou vždy přetlačil. Přední kotoučové brzdy fungují dobře, jsou totiž viditelně nedávno dělané, ale i tak například na sněhu neměly šanci auto zastavit, protože Ford má náhon na zadní kola, tudíž motor furt tlačil auto kupředu. Naštěstí to také není příliš zásadní problém a k dnešnímu dni je už vyřešený.
Celkově jsem našel jen pár složitějších závad, ale nic, co by nešlo poměrně jednoduše vyměnit či opravit. Konkrétně šlo o tyto závady:
1) Propouštěla palivová pumpička na karburátoru – vyřešeno
2) Zadní bubnové brzdy totálně KO vč. bubnů – už vyřešeno
3) Ložisko vodní pumpy špatné – koupena nová vodní pumpa, vyměněno
4) Místo výfuku byla lešenová trubka – Adrian vyrobil nový nerezový výfuk
5) Prorezlá víka ventilů – koupená nová chromová Edelbrock
6) Prorezlý „vacuum reservoir“ – koupeno, vyměněno za plastový
7) Ložiska a těsnění ve všech kolech špatná – koupeno, vyměněno
8) Tlumiče KO – koupeno, vyměněno
9) Světlo pod kapotou – koupeno
10) Špatná přední světla a žárovky obecně – koupeno, vyměněno
11) Chybějící šrouby na kola – koupeno, dodáno
12) Špatný tapecírung na dvěřích interiéru – koupen nový
13) Těsnění, gumy a sametky okolo oken KO – koupeny nové
14) Prasklé přední okno – koupeno nové v Simix
15) Odpojená druhá nádrž – aktuálně řešit nebudu
16) Vady na karoserii – v plánu, bude řešit klempíř
Úplný stav motoru se dozvím až po výměně oleje a změření tlaků v motoru. To mi dá informaci v jaké kondici motor je, ale Adrian, můj vrchní mechanik, už při poslechu a celkové údržbě co na motoru zatím prováděl říkal, že zní velmi dobře a věří tomu, že bude naprosto v pořádku. To pro mě byla skvělá zpráva, protože motor a převodovka jsou srdce auta a když je tohle špatné, je to velký a nákladný problém.
Ač se to možná zdá na dobré cestě, a ono je, tak stejně se stále objevují různé problémy, které se musí okamžitě řešit, jinak jsou velké prostoje v časovém plánu oprav a to nechci já a ani Adrian. Stalo se nám několik různých tzv. „fuck upů“ a ty vám popíšu v dalším článku, ať se máte na co těšit. Napíšu vám, jak probíhal první a druhý nákup dílů a proč jsem nějaké věci musel bohužel koupit dvakrát. Díky za váš čas a budu se na vás těšit u dalšího článku!
© Copyright Tomáš Bederka 2020, Všechna práva vyhrazena.